Online marketing má to špecifikum, že spoza klávesnice predáva tzv. online-marketér nejaké informácie. Tieto informácie môžu byť v podobe eBookov, DVDčok, videokurzov, alebo aj tlačených kníh. Niekedy títo marketéry organizujú aj semináre, kde stoja pre tabuľou a vysvetľujú “svoje” techniky. Ale všetko je to v rovine teórie.

Princíp je stále ten istý. Online-marketér robí reklamu v sociálnych sieťach, v googli a na YouTube. Táto reklama môže byť platená, alebo aj organická. Ľudia teda navštívia ich stránku, čítajú, čítajú a v určitý moment napíšu svoj email. Potiaľto by bolo všetko OK.

Kde ale nastáva skutočný problém s online-marketérmi? A prečo ich veľa ľudí označuje za novodobých podvodníkov, alebo aj online šmejdov? Presne o tomto je tento článok.

Nájdenie a riešenie problému

Online-marketéri poväčšine nájdu a správne identifikujú akýsi problém, ktorý táto spoločnosť má: chudnutie, zarábanie peňazí, pasívny príjem, zoznámenie sa s opačným pohlavím, a pod.

Na svojich farebných stránkach tvrdia, alebo presnejšie povedané, podsúvajú predstavu, že majú rýchle, lacné a efektívne riešenie tohto problému.

Každý súdny človek ale vie, že žiadne rýchle riešenia komplexných problémov neexistujú. Ak máš malý príjem, alebo nie si spokojný s tým, že nemáš priateľku, online-marketér ti tento problém nevyrieši.

V realite by si nikto nedovolil nikomu do očí klamať, že má nejaké rýchle riešenie konkrétneho problému. Zatiaľ čo online-marketéri toto môžu spoza svojich klávesníc bez problémov tvrdiť. Online marketery sa nestarajú, ako ich klienti s danými informáciami naložia. Jediné, čo ich zaujíma, sú predaje. Samozrejme, tým, že predali svoj chabý produkt veľa zákazníkom, nejakému zákazníkovi z nich sa aj podarí nejaký ten úspech. A s jeho referenciou sa potom chvália na svojich stránkach. Ale je to veľmi, veľmi sporadické a o tých tisíckach neúspešných nepočuješ nič. Oni sami nechcú o tom hovoriť, že zaplatili veľa peňazí za online produkt a výsledky žiadne. Boja sa, že ich spoločnosť, známi a priatelia vysmejú – a aj právom.

Vždy sa mi tieto veci veľmi protivili. Ľudia kupovali online produkty, kde im títo marketéri sľubovali, že ich problém sa kúpou ich produktu vyrieši, čo sa samozrejme nestalo. Potom prišli za niekým, kto robil reálne infield semináre a tam brutálne spadli do reality.

Ako sa hovorí, čím vyššie lietaš v oblakoch, tým tvrdší bude dopad do reality. A títo online-marketéri predávali sny, ilúzie, zatiaľ čo ja som predával realitu. Ale toto ľudia nechcú počuť.

Biznis zvádzania a Forexu

Najlepšie sa to dá vysvetliť na zvodcovskom biznise, ktorý som robil viac ako 12 rokov v 7 krajinách a v 4 jazykoch. Najaktívnejšie v Nemecku a Londýne.

Zákazník si najprv zakúpil nejaký online produkt od nejakého online-marketéra, ktorého nikto nikdy nevidel baliť baby na ulici, len rozprávať pred tabuľou. Nahováral im tam, aké je jednoduché zbaliť krásne baby, ako im budú po kúpe ich produktu padať samé do postele, ako je jedno ako vyzeráš, koľko máš peňazí a koľko máš rokov.

Zúfalí rohlíci, ktorí už nemali babu pekných pár mesiacov a možno aj rokov (teda ak vôbec mali babu), sa cítili byť ako znovuzrodení. Tento online-marketér im dal falošné nádeje, že to je aj s ich nízkym sociálnym statusom možné. Vyšli teda na ulice, na diskotéky, ale výsledky žiadne. Veď ako sa mohlo aj niečo zmeniť, keď sa v jeho živote nič nezmenilo.

Ešte viac naštvaní a frustrovaní potom prišli ku mne na reálny bootcamp (pretože ten online-marketér neponúkal reálny seminár v praxi, iba prednášky v miestnosti), kde sa šlo na ulice a do klubov oslovovať dievčatá. A tam každý videl realitu. Niektorí to zobrali športovo a začali na sebe makať. Iní si uvedomili, že na to asi mať nikdy nebudú, lebo nechcú svoj život nijako meniť. No a posledná skupina, špekulanti – teda všetci, ktorí si nikdy nepriznali, že spravili chybu, že boli oklamaní a že naleteli online podvodníkom – začali obviňovať mňa, že ich nedokážem naučiť to, čo im títo online-marketéri nasľubovali.

Ďalší príklad by som mohol uviesť z Forex-biznisu, v ktorom som bol tiež aktívny niekoľko rokov. Brokery ti budú neustále tvrdiť, aké je to jednoduché zarobiť na Forexe. Čo ale broker v skutočnosti chce: Aby si si otvoril reálne konto a obchodoval čo najčastejšie. Pretože pri veľkom počte obchodov platíš veľa na poplatkoch. Ak by ti chcel broker skutočne pomôcť, tak by ťa nenechal otvoriť reálne konto aspoň pol roka a uistil by sa, že si pripravený ísť obchodovať na ostro. Ale on ťa chce hneď posadiť do Formuly 1, aby si okamžite išiel 350kmh. Je jasné že pri prvej zákrute to narveš do zvodidiel – teda vybieliš si konto.

Čo teda predávajú online-marketéri

Určite nepredávajú realitu, nechcú ti nijako pomôcť, nepredávajú nijaké skutočné riešenie problému. Sú to sny a dobrý pocit. Akási predstava, že môžeš zostať rohlík a aj tak môžeš mať krásnu a inteligentnú priateľku, alebo že zarobíš veľa peňazí. “Stačí chcieť, stačí trochu zamakať… ” takýmito vetami ti lížu med na ústa.

Žiaľ, veľa ľudí rád žije v akejsi emocionálnej bubline, kde je všetko krásne a prehnane pozitívne.

Na západe už prišli týmto online-marketérom na ich podvody a prázdne sľuby. Žiaľ na Slovensku sú ľudia stále akosy pozadu a stále počúvam od ľudí, ako im naleteli a prišli o peniaze.

Odhaliť online-marketéra od reálneho kvalitného odborníka je veľmi jednoduché. Stačí si pozrieť na jeho históriu a preveriť, či to, čo učí, aj sám skutočne vie demonštrovať v praxi.

Dúfam, že tento článok ti pomohol poodhaliť “tajomstvo” online-marketérov a ich prehnané sľuby. Musíš vedieť, čo sa skutočne stane po kúpe ich produktov. A síce NIČ, iba budeš o niekoľko desiatok, až stoviek eur ľahší.

Ak sa ti článok páčil, zdieľaj ho s priateľmi. Ak máš akúkoľvek otázku ohľadne nejakých online-marketérov, napíš ju dolu do komentárov.

S pozdravom, Milan