Už tomu bude 20 rokov, čo skoro každý víkend navštevujem nočné kluby. Niektorí v tom vidia niečo zlé, iní, ako aj jaj, v tom vidia zábavu a spôsob odreagovania sa po dlhom pracovitom týždni. Samozrejme, že je treba zdôrazniť, že ide aj o prostredie.
Je niečo iné navštevovať nočné kluby vo veľkých západoeurópskych mestách, ako Berlín, Paríž, Londýn, kde sú skutočne plné dílerov drog a feťákov (nie sú to nejaké socky, ako ukazujú vo filmoch, ale dobre vyzerajúci mladí ľudia, ktorí berú drogy nočných klubov, ako extasy, atď.) a niečo iné je navštevovať nočné kluby v Rusku, na Ukrajine, alebo v Pobaltí, kde sa ľudia chodia skutočne baviť a nočné kluby majú úroveň noblesných reštaurácií.
Ale nikdy som sa na nočné kluby nepozeral ako na biznis. Až do momentu, keď mi môj business-partner vytiahol analýzy trhu dvoch diskoték, ktoré robil pred pár rokmi v okolí Kolína nad Rýnom.
Tri rôzne ankety
V oboch prípadoch boli ankety podobné, tak si rozoberieme anketu iba jedného z nich. V tomto prieskume sa zameralo nie len na zákazníkov daného klubu, ale aj na potenciálnych zákazníkov – teda zákazníkov iných klubov – aby sa vedelo porovnať, na koľko je daný klub konkurencieschopný. A tretia anketa bola určená pre zamestnancov klubu. Keďže ich bolo kolo 60, bolo dobré poznať aj ich mienku.
Hudba, DJ, názov a ceny
Nebudem rozpisovať celú analýzu a prejdem rovno k výsledkom. Bolo vyspovedaných viac okolo 100 hostí a asi po 30 hostí konkurenčných troch klubov. Bolo to dostačujúce číslo, pretože sa odpovede opakovali.
Zameriam sa na 4 faktory, ktoré vyšli z analýzy ako kritické a po ich optimalizácii markantne zlepšili profit a obrat daných klubov.
Ušetrenie nákladov
Ako prvé, čo si majiteľ klubu a manažéri mysleli, ako veľmi je dôležitý DJ. Niekedy vysolili aj 5000€ za noc, za kvalitného DJa. Analýza trhu ukázala, že ľuďom je to šuma-fuk, aký tam je DJ. Oni sa tam prídu zabaviť a kto točí s gombíkmi a skrúca sa jak červík za mixážnym pultom, im bolo ukradnuté. Samozrejme, že existujú nočné kluby, alebo festivaly, kde hrá meno DJa svoju rolu. Ale v týchto nočných kluboch to nebol ten prípad.
Ďalšie šetrenie sa týkalo nákladných dekorácií. Nechcem tvrdiť, že to tam môže vyzerať ako v chlieve, určitý štandard to samozrejme musí mať a hlavne musí tam byť čisto. Ale tieto kluby nepatrili k nejakým high-class klubom, ala Moskovský ICON, takže sa mohla spraviť jedna dekorácia a tá tam mohla byť aj pol roka. Ani jedného zákazníka pre to neubudlo.
To už bola relatívne kvalitná optimalizácia, pretože sa takto ušetrilo aj 20.000 € za mesiac. Pri obrate skoro 400.000 € je to možno nič, ale to sú peniaze.
Ako zvýšiť obrat
Ako prvé sa testovalo vstupné a ceny drinkov. Z analýzy sa zistilo, že ľuďom sú ceny drinkov do istej miery ukradnuté, ak sú porovnateľné s konkurenciou, alebo aj o čosi vyššie. Oveľa dôležitejšie bolo, ako rýchlo boli obslúžení. Takže sa o niečo dvihli ceny drinkov a pridal sa o jedného barmana na každom bare v diskotéke. V troch miestnostiach bolo po jednom bare.
Čuduj sa svete, nielenže sa obrat zvýšil, ale na počte drinkov bolo vidieť, že ľuďom bolo skutočne jedno, že sa ceny dvihli.
Ako ďalšie prišlo na rad vstupné. Tá istá story: dvihlo sa o 2 eurá, ale za to sa otvorila ďalšia kasa, aby sa netvorili rady. Státie v rade a prísny face control vyšiel v prieskume ako veľmi negatívny, tak sa na tom muselo zapracovať. A skutočne ľudí neubudlo, naopak, začali dvíhať počty.
Čo ale bol totálny šok a ako zdvihli mesačný obrat takmer o 100.000 €, bolo otvorenie klubu a organizovanie nejakého tanečného večera v pondelok. V ankete vyšlo, že v pondelok sa chcú ísť ľudia tak isto zabaviť, ale skoro nikde nie je v tento deň otvorený nočný klub. Takže ako náhle spravili krátku reklamnú kampaň, že majú otvorené každý pondelok, okamžite sa to roznieslo po meste a mali to narvané. Niektoré pondelky dokonca viac ako cez víkendy.
Facit: Nočný klub
Samozrejme, že tých detailov na optimalizáciu tam bolo viacej. Ale už na tomto malom príklade môžeš vidieť, ako ľahko a jednoducho sa dá pomocou AstrA-Metódy zistiť presne to, čo zákazníci chcú a na druhej strane, čo im vôbec nie je dôležité, ale majitelia firiem do toho investujú nemalé peniaze. Ušetrené peniaze a zároveň zvýšenie obratu tými správnymi rozhodnutiami je na nezaplatenie. Práve AstrA-Metóda ti dá na toto všetko odpoveď.
Toto je veľmi špecifická analýza a v každom meste, alebo aj štáte by vyšli rozdielne výsledky ankety. Napríklad na Slovensku som si všimol, že ľudia sa necítia dobre v kvalitných nočných kluboch. No za to preferujú rôzne sedliacke štôlne z dreva, nejaké „polokrčmy“ a podobne ala Harley Pub v Bratislave. To je OK a chytrosť majiteľa, že vystihol trend, čo presne Slováci chcú a kde sa cítia komfortne. Iba tak sa dá robiť biznis.
A na záver ešte výsledky ankety, čo si mysleli zamestnanci. Asi ťa neprekvapí, že boli úplne mimo toho, čo si mysleli zákazníci.
Ak máš akékoľvek otázky, napíš ich dolu do komentárov.
S pozdravom, Milan Marko