Každý začínajúci podnikateľ má na začiatku nejaký nápad. Na začiatku stojí väčšinou sám, alebo nejaká partia kamošov. Ak v danej oblasti pred tým u niekoho iného nepracovali, tak začínajú prakticky od nuly. A tu samozrejme potrebujú rady a typy, ako daný biznis úspešne rozbehnúť.
Od koho si nenechaj poradiť – Sebavedomie nad kompetenciou
Život nás v podvedomí naučil, že radiť sa vždy máme s ľuďmi, ktorým dôverujeme. A to sú naši rodičia a naši blízki, ktorých dlho poznáme.
Väčšina ľudí, ktorí zlyhali vo svojich biznisoch, alebo ich dokonca ani len nezačali, mali zlé informácie v danej oblasti. Tieto informácie brali od nesprávnych ľudí. Od ľudí, ktorí v daných oblastiach nikdy nepracovali, nemajú o nich ani šajnu a nevedia o tom nič. A často to boli práve blízki a rodina.
Títo tvoji blízki to myslia síce úprimne, chcú ti skutočne pomôcť a prajú ti len to najlepšie. Inými slovami: majú v danom obore sebavedomie a tvoju dôveru. Ale majú v tomto biznise aj potrebnú kompetenciu? Samozrejme, že nie. Boli v danom biznise úspešní, majú relevantné skúsenosti, ktoré potrebuješ pre úspešné vedenie tohto biznisu? Sú tam, kam sa chceš dostať ty? Keď si položíš tieto otázky, rýchlo si uvedomíš, že hoci týmto ľuďom na 100 % dôveruješ, tak ich rady vôbec nie sú kompetentné a ak by si sa nimi riadil, tak to by bol gambling. To si choď radšej podať Lotto, tam bude šanca na výhru vyššia, ako začať biznis s radami od ľudí, ktorí o tom nemajú ani šajnu.
Veď sa len spýtaj niekoho na názor o oblasti, v ktorej pracuješ ty a ktorú dobre poznáš. Za pár minút, alebo sekúnd zbadáš ako trepe piate-cez-deviate. Dokonca si povieš, že nemá význam niečo vysvetľovať, lebo tá oblasť je tak komplexná, že človek potrebuje roky na jej pochopenie.
Od koho si určite nechať poradiť – Kompetencia nad sebavedomím
Pre správne začatie biznisu treba hľadať kompetentných ľudí. Ľudí, ktorí majú oveľa viac kompetencie, ako sebavedomia. Sebavedomí ľudia dokážu o svojej „kompetencii“ oveľa efektívnejšie presvedčiť, ako skromní ľudia. Napríklad tým, že poznajú veľmi dobre niekoho, kto je, alebo bol v danom biznise úspešný. Alebo že sami pred pár rokmi v tomto biznise podnikali.
NIE, všetko zle a všetko nesprávni ľudia. Ty musíš hľadať ľudí, ktorí sú v danom obore úspešní teraz a aj teraz v tomto biznise úspešne podnikajú. Buď to bude konkurencia, ktorú musíš dokonale zanalyzovať, alebo sa cez rôzne kontakty, semináre, alebo sociálne siete dostaneš na týchto ľudí. Alebo sa dokonca u nich na nejaký čas zamestnáš.
Pozoruj a snaž sa zanalyzovať, čo ich odlišuje od konkurencie, prečo sú najlepší, čo ich odlišuje od neúspešných v tomto biznise a prečo zákazníci práve za nimi idú.
Od týchto ľudí si musíš nechať poradiť, poprípade ich analyzuj. Rady od všetkých ostatných, bez ohľadu na to, ako dlho ich poznáš a na koľko im dôveruješ, sú len bohapusté keci a ak sa chceš riadiť ich radami, to tie peniaze daj radšej na charitu.
Facit: Dávaj si pozor, od koho prijímaš rady – rozlišuj Kompetenciu od Sebavedomia
Mohol by som teraz napísať desiatky príkladov, akých ľudí som stretol a ako zlyhali tým, že dali na rady svojej rodiny a kamarátov. A tak isto príbehy, ako úspešných ľudia rozbehli svoje biznisy a od ktorých kompetentných ľudí si dali radiť.
Len z môjho podnikateľského života môžem spomenúť 4 prípady, ktoré popisujem aj na tejto stránke: Môj biznis zvádzania som začal ešte v roku 2006 v Londýne. Vtedy bolo asi 6 zvodcovských škôl v celej Británii. Ja som išiel s jedným z najlepších expertov v danom biznise, ktorý už v tom čase bol No.1 v Európe a v 2008 zarobil svoj prvý milión. Nasledujúci rok už to bolo oficiálne 6,3 milióna libier. Všetko som videl na vlastné oči. Lepšieho mentora v biznise som ani nemohol mať. Hoci som nemal jeho podnikateľskú motiváciu ako on, mojim úspechom sa jednoducho nedalo zabrániť.
Potom prišla moja modelingová agentúra. Tam som, ako si sa už mohol dočítať, zlyhal na plnej čiare. A to hlavne preto, že môj biznis partner nemal ani len šajnu o tomto biznise, čo som nevedel a taktiež Berlín nie je veľkomesto módy ako Londýn.
Ďalší biznis, ktorý som úspešne rozbehol len a len preto, lebo som mal veľmi úspešného mentora, bol Forex. Obchodovanie na burze je veľmi rizikový biznis. Buď si dobrý, čo je asi len 5% obchodníkov, alebo prerábaš. Takže s dobrým mentorom nebola šanca byť neúspešný a držal som sa pekné 4 roky úspešne na devízových trhoch.
No a posledný biznis, ktorý momentálne s veľkým entuziazmom a veľmi úspešne robím, sú biznis analýzy. Tu som tak isto nemohol natrafiť na lepšieho experta, ako je môj mentor a biznispartner, ktorý tento biznis robí úspešne už 26 rokov a svoj prvý milión (v tom čase ešte Nemeckých Mariek) zarobil ako 28 ročný. Nehovoriac o svojich úspechoch, že prakticky každej jednej firme pomohol úspešne zoptimalizovať svoj biznis plán. Ja osobne som v tomto biznise asi len dva roky, no už i tak som pomocou tejto AStrA-metódy pomohol niekoľkým firmám zvýšiť niekoľkonásobne ich obrat a znížiť nepotrebné náklady.
Ak sa pozrieš na svojich rodičov a kamarátov, pozrieš sa na ich životy, tak so všetkým rešpektom, ale v oblasti biznisu, v ktorom chceš byť úspešný ty, to najlepší mentori nebudú.
Ak sa ti článok páčil, zdieľaj ho s priateľmi. Ak máš akúkoľvek otázku, napíš ju dolu do komentárov.
S pozdravom, Milan Marko