Ak ľudia začnú biznis na základe nesprávnej marketingovej analýzy, ináč ako neúspechom sa to skončiť nemôže. Pre správne prevedenie marketingovej analýzy potrebuje človek niekoľkoročné skúsenosti.
Väčšina podnikateľov potrebuje marketingovú analýzu tak dva-tri krát za život a ak nevyužije služby expertov a spraví si ju sám, tak pri jej prevedení spraví niekde chybu. Potom dostane nesprávne informácie a biznis je odsúdení na zánik ešte pred tým ako sa začne.
Môj dobrý kamarát v Berlíne podnikal so svojím partnerom už nejaký ten čas v počítačoch a inštalovaním softwaru pre malých a stredných podnikateľov. Ako každý malý podnikateľ, aj jeho časom hnevali problémoví zákazníci. Nedokázali oceniť jeho kvalitné a spoľahlivé služby a stále niečo pindali.
Tak si povedal so svojím biznis partnerom, že rozbehnú nejaký iný biznis.
Biznis: Požičovňa Hummerov
Ani neviem ako ich to napadlo, alebo ako k tomu prišli, len mi jedného dňa nadšene vravel, že ide kúpiť Hammra H2.
Určite poznáš to americké vojenské vozidlo Hummer z filmov, ktorý prvý krát do civilného prostredia registroval Arnold Schwarzenegger. Ale keďže má netypické rozmery, museli sa vyrobiť komerčné verzie. Z toho vznikli označenia H1, H2, H3.
Klasické vojenské vozidlo, ktoré v niektorých krajinách nie je na bežné cesty dovolené, má označenie H1. H2 je o niečo menšie, no stále je to najväčšie terénne vozidlo, ktoré je možné prihlásiť na bežné cesty. A potom je tu posledná komerčná verzia pre chudobných frajerov H3.
Ako kamošovi som mu spravil jednoduchú web stránku, kde si zákazníci mohli objednať na pár hodín krásneho čierneho Hummera a povoziť sa po Berlíne.
Dokonca si zaobstaral aj terminál na platenie kreditnými kartami. Všetko pripravené, biznis sa mohol začať.
Marketingová analýza
Dva týždne prešli a mali presne štyroch zákazníkov. Vtedy sa mi zveril, že to nemôže pochopiť. Pred začatím podnikania si spravil vlastnú marketingovú analýzu, kde sa pýtal skoro stovky svojich známych a kamarátov, čo si o tom biznise myslia a či by sa išli za 100 až 200 € povoziť na pár hodín po Berlíne.
Z tej stovky kamošov mu skoro všetci okrem mňa povedali, že je to super nápad a že by možno jeho služby využili. Iba ja som mu povedal, že by som jeho služby nevyužil, lebo jednoducho nemám záujem a preto sa pýta nesprávneho človeka.
Marketingovú analýzu si síce spravil, ale nemá žiadnu výpovednú hodnotu, pretože si ju robil na nesprávnej cieľovej skupine. Marketingová analýza sa musí robiť na potenciálnej cieľovej skupine. A to tvoji kamoši nie sú. Oni ti len zo zdvorilosti povedia, že je to super, ale zákazníkmi nikdy nebudú. A za ďalšie: treba spraviť aj marketingovú analýzu konkurencie, akú majú ponuku, ceny, s čím sú ich zákazníci spokojní a čo sa im nepáči.
Facit: Hummerbiznis – nepýtaj sa známych a priateľov, ale potenciálnych klientov
Koniec story bol, že ten biznis museli zabaliť a venovali sa ďalej svojím počítačom. Chyba nebola len v nesprávnej marketingovej analýze, ale aj v tom, že to nebola ich vášeň a tomu biznisu nerozumeli. Im sa len páčil Hammer, ako vozidlo. To ale neznamená, že budú aj úspešne viesť biznis s Hummermi.
Treba robiť to, čo ťa baví, kde máš dobrý produkt a kde rozumieš biznisu. To znamená, mať správne informácie o biznise a o klientoch. A tieto informácie ti dá iba cielená marketingová analýza. Oni mali tie správne odpovede iba v IT-biznise, nie v Hummeroch.
Odpoveď na otázku, ako správne rozbehnúť tento Hummer-biznis a kde hľadať klientov, by dala odpoveď marketingová analýza klientov konkurencie.
Ak sa ti článok páčil, zdieľaj ho s priateľmi. Ak máš akékoľvek otázky, napíš ich dolu do komentárov.
S pozdravom, Milan Marko