Môj prvý biznis – primitívne webové stránky
Moje posledné leto na Slovensku, ešte pred tým ako som išiel študovať na TU Berlín som si potreboval nejako zarobiť. Tak som hľadal rôzne možnosti, čo vtedy išlo a kde boli peniaze.
Na prelome storočí sa začal internetový boom. Po zapojení internetu a webových stránkach bol obrovský dopyt a firiem, ktoré sa tým zaoberali, nedostatok. Už vtedy som našiel na zoznam.sk množstvo firiem, ktoré ponúkali rôzne servisy ohľadne internetu. Ja som otvoril ďalšiu firmu, resp., iba založil stránku, že tvorím webové stránky a zákazníci stáli vo fronte.
Tvorba webových stránok
Pre jednoduchosť som sa orientoval len na tvorbu webových stránok. Stiahol som si z internetu niekoľko manuálov HTML a naučil sa ručne písať kódy. Bola to vtedy veľmi pracná robota, nie ako teraz, keď nainštaluješ si WordPress, alebo Joomlu a do 10 minút máš webstránku.
Čo je pre mňa teraz doteraz veľmi úsmevné, že som si vtedy nespravil žiadnu analýzu trhu. Ani som len nevedel, či to pôjde alebo nie. Nemal som ani žiadny biznisplán, nič. Len so si spravil jednoduchú webstránku, že ponúkam tvorbu stránok, zaregistroval doménu a hotovo. Zákazníci padali z neba.
Presné čísla si už nepamätám, ale boli asi takto: pre 5, alebo 6 klientov som spravil webstránky a profit za 3 letné mesiace bol okolo 10.000,- SK. No v skutočnosti som sa prvé dva mesiace iba motal a snažil sa písať na fórach a robiť si bezplatnú reklamu a celý zárobok prišiel až v auguste.
Potom som išiel na univerzitu a zarezával na prednáškach. Pamätám si, ako mi stále niekto písal email, ako chceli spraviť webstránku a hľadali nejakého lacného experta.
Ponuky boli ale hlavne z Bratislavy, ktoré som pochopiteľne časovo nemohol nijak stíhať. Takže moje aktivity ohľadne webstránok išli pomaly dostratena, až bol jedného dňa firme bol koniec.
Facit: Môj prvý biznis – primitívne webové stránky
Tento príbeh je ukážkový príklad toho, že aj keď veľa ľudí robí v nejakom obore biznis a je tam veľa konkurencie, neznamená to, že tam nemôžeš byť úspešný aj ty. Všetko je o dopyte. Koľko ľudí má o danú službu záujem.
V mojom prípade to bola obrovská zhoda okolností, že sa mi s nulovými nákladmi a s bezplatnou reklamou rozbehol biznis. Možno som ten biznis mohol predať, alebo za províziu posúvať zákazníkov niekomu ďalej. Na to som vtedy ešte nemal hlavu. Ktovie, kde by som bol teraz, ak by som v tom pokračoval dodnes? V každom prípade, ak máš nejaký podnikateľský nápad, nepozeraj sa len na konkurenciu, ale aj na počet potenciálnych zákazníkov.
Čo sa marketingovej analýzy týka, tak neskôr som sa dozvedel, že v tých rokoch bolo na Slovensku zaregistrovaných okolo 30.000 domén a potenciálnych zákazníkov až okolo 100.000.
Ak sa ti článok páčil daj mi like. Ak máš nejaké otázky napíš ich dolu do komentárov.
S pozdravom, Milan Marko