Na všetko potrebuješ nejaké predpoklady. Je jedno či sa jedná o biznis, šport, alebo hobby. V tomto článku som vypísal 8 najhlavnejších predpokladov, ktoré som spozoroval u úspešných biznismenov.
1.) Idú do akcie, aj keď vedia, že to nie je perfektné
Toto je nádherná vlastnosť a milujem každého človeka, ktorý ide do akcie, hoci vie, že veci nie sú ešte pripravené. Koľko poznáš aj ty ľudí a možno si sám taký, že nespravíš ani krok vpred, až pokým to nie je perfektne pripravené. Ja poznám takých stovky. Aj jeden tréner z môjho týmu v Berlíne, ktorého poznám už presne 10 rokov mi ešte v 2010 hovoril, že píše knihu. Je fakt perfektný tréner a veľa ľuďom pomohol, napríklad zbaviť sa fajčenia, alebo nejakých zlých návykov. Ale jeho kniha stále je len vo forme word-dokumentu na jeho harddisku. Keď sa ho spýtam, čo je s tou knihou, len odpovie, že ešte nie je v takom stave, že by bol s ňou spokojný, ešte nie je perfektná.
Veci nikdy nebudú perfektné. Perfektná môže ale byť tvoja akcia. Ja keď sa pozriem na moje knihy, tak na každú môžem s hrdosťou povedať, že je perfektná, lebo tie knihy ľuďom pomohli – či už so ženami, alebo v zarobení peňazí na forexe, alebo v biznise a vybudovaní si pasívneho príjmu. Ale spomínam si, ako to bolo na začiatku. Aj deň pred tlačou som pri každej knihe nervoval, že to nie je ono, že tam treba ešte veľa vecí dokončiť.
Ono to nikdy nebude super a s tým byť treba OK.
2.) Hľadajú riešenia, nie výhovorky
Toto je podľa mňa najrýchlejšia cesta, ako spoznáš úspešného človeka od neúspešného. Neúspešný človek ti vždy povie milión dôvodov, ako niečo nebude fungovať a koľko je tam problémov. Najhoršie na tom ale je, že v skutočnosti z tejto oblasti nemajú žiadnu osobnú skúsenosť. Najnovšie som stretol dvoch kamošov – jeden úspešný podnikateľ a druhý zamestnanec, hoci veľmi dobre zarába. Ten podnikateľ hovorí, aby sme otvorili nejaký bar, alebo malý nočný klub, len tak pre zábavu. A druhý spustil na neho okamžite milión problémov, ktoré nočný klub prináša. Tak sa ho ten podnikateľ spýtal: „Už si niekedy vlastnil nočný klub? Veď na celom svete je milióny nočných klubov a barov a fungujú. To znamená, že možné to je. Otázka iba znie: AKO to spravíme?“
Ďalší krásny príklad som zažil v Aschaffenburgu v TAKATE, kde som v 2005 pracoval ako vývojový inžinier. Stretol som tam jedného veľmi úspešného projektového manažéra, ktorý keď si vyberal do tímu nových ľudí, riadil sa iba jedným jediným kritériom a vždy hovoril: „Ľudia, ktorí mi povedia, ako niečo nefunguje, nájdem na ulici. Ja hľadám do môjho tímu ľudí, ktorí mi povedia, ako to bude fungovať.“
Vždy keď príde problém, nehľadaj výhovorky a dôvody ako to nebude fungovať, ale polož si jednu jedinú otázku: Ako to vyriešim? Ako to bude fungovať?
3.) Neúspechy berú ako učenie, nie ako zlyhanie
Ľudia, ktorí majú strach zo zlyhania, nikdy nebudú úspešní. Zlyhanie a neúspech je neoddeliteľná časť biznisu. Roky som to vysvetľoval začínajúcim obchodníkom na burze. Keď som videl, že chalan mal panický strach z toho, že prehral hoci aj pár eur, na rovinu som mu povedal: Burza nie je pre teba. Nikdy sa naučíš zarábať tisíce eur denne, ak sa nenaučíš prehrávať pár tisíc eur denne. Ľudské limity nepustia. Obchodovanie a biznis nie je pre každého. V každom obore musíš ísť na riziko a musíš počítať s tým, že sa to nepodarí.
Úspešní ľudia nemajú strach zo zlyhania, pretože sa na to nepozerajú ako na zlyhanie, ale ako na pokus, pri ktorom sa niečo naučia. Zlyhanie, alebo neúspešný pokus, je časť biznisu, ktorú nikdy nijako neobídeš. Jack Ma (CEO Alibaba) dokonca tvrdí, že miluje neúspechy, pretože sa z nich lepšie poučí, ako z úspechov. Ak si niečo podarí, nič nové si sa nenaučil, pretože všetko vyšlo, ako si chcel.
Krásne to popísal Thomas Edison: „Ja som nezlyhal 10000 krát, ja som len našiel 10000 spôsobov, ako to nefunguje.“
4.) Pozerajú sa viac dopredu ako dozadu
Toto je ďalšia vec, ktorá ma vždy fascinuje na bohatých ľuďoch. Rýchlo vedia hodiť neúspechy za hlavu a ísť ďalej. Analýza neúspechu je potrebná, aby si sa poučil, ale je dôležité nestrácať s tým veľa času. V datingu a partnerstve je jedno veľmi krásne príslovie: „Ak budeš otvárať dvere dozadu, ťažko budeš otvárať dvere dopredu.“ Myslia sa tým vzťahy medzi partnermi, ale dá sa to aplikovať aj na biznis. Hlavne ak sa niečo nepodarí. Bežných ľudí neúspech veľmi zamestnáva a chcú vedieť prečo boli neúspešní. Ale úspešní ľudia analyzujú krátko a keď vidia, že sa v analýze ďalej nepohnú, tak hodia problém za hlavu a idú na ďalší projekt.
Príklad je moja modelingová agentúra, pri ktorej som brutálne padol v 2008 roku na hubu. Prečo, to sa dnes už nedozviem a vtedy nebol čas niečo analyzovať. Nemal som peniaze ani na nájom. Musel som sa jej rýchlo zbaviť, aby som mal vôbec čo jesť a kde bývať. Veď som bol na mizine. Pravda je, že ak by som mal v tom momente trochu viac peňazí, viac by som analyzoval, prečo som zlyhal a nerozbehol ďalšie úspešné projekty, ktoré ma dostali tam, kde som teraz.
Preto som toho názoru (a veľa bohatých ľudí mi to potvrdilo), že nie je vôbec na škodu, ak aspoň raz v živote padneš na úplne dno. Veľa sa z toho poučíš a budeš oveľa skromnejší a rozvážnejší. Aj mňa táto situácia veľmi zmenila.
5.) Pracujú s pravdepodobnosťou pokusov
Veľa úspešných ľudí sa držia jednej jedinej poučky: „Najhoršie je nevyskúšať niečo a potom to banovať. To že sa spraví chyba, nie je tak hrozné. Ale ak niečo nevyskúšam a prepasiem šancu, to by som si nikdy neodpustil.“
Dokonca, keď som žil v Zürichu, jeden milionár mi povedal, že má panický strach z toho, ak by nevyskúšal zrealizovať všetky jeho sny. Oni sa nemusia podariť, veď taký človek neexistuje, ktorému by sa v živote všetko podarilo. Niektoré veci nemôžeš ovplyvniť. Čo ale môžeš ovplyvniť, je tvoja aktivita.
Platí to aj v športe. Wayne Gretzky povedal, že každý nevystrelený puk má 100% neúspešnosť. Výsledok: 894 gólov v pri 1487 zápasoch, čo je skoro 2 góly na zápas v 19 sezónach NHL. Doteraz je neprekonaný a asi navždy zostane.
6.) Robia veci, ktoré majú potenciál zarobiť veľa peňazí
Postretal som veľa začínajúcich, alebo neúspešných podnikateľov, ktorí nevedeli prísť na koreň veci, prečo, aj keď robia všetko perfektne, stále nie sú bohatí. Problém nie je v nich, ale v sfére, v ktorej podnikajú. Nie všade sa točia veľké peniaze, ako vo financiách, alebo v nehnuteľnostiach. Každá skupina je špecifická a tak isto aj teritória hrá veľkú rolu. Je rozdiel predávať hodinky v nejakej dedinke na východe Slovenska a v najluxusnejšom obchodnom dome niekde vo Švajčiarsku.
Samozrejme, že každé odvetvie naša spoločnosť potrebuje. Napríklad poľnohospodári to majú dnes na Slovensku veľmi ťažké: ničí ich vláda, naše zákony, Európska únia, ktorá chce, aby sme kupovali iba produkty západných dodávateľov a tak isto aj subdodávatelia. Je zrejmé, že v poľnohospodárstve nie sú peniaze a za normálnych okolností (ak nie si nejako cez tendre spojený s vládou) nezbohatneš. Ale sú ľudia, ktorí milujú svoj biznis, hoci vedia, že nikdy finančne nezbohatnú.
Treba si len povedať pravdu a nemať prehnané očakávania. Ďalší príklad je aj biznis zvádzania, ktorý som robil viac ako 10 rokov. V tomto biznise som síce otočil viac ako milión €, ale s tým úsilím a počtom klientov by som bol v nejakom inom biznise oveľa, oveľa finančne profitabilnejší. Veď len moje tréningy o Forexe (devízová burza) mi v 2013 priniesla väčší profit ako za prvé 4 roky vo zvádzaní.
Preto každý biznis keď začínaš, pozri sa na konkurenciu, pozri si tých najlepších a odhadni, koľko zhruba zarábajú. A hneď budeš vidieť, kde je tvoj limit ohľadne príjmov, ak budeš v tomto biznise podnikať.
7.) Rýchlosť implementácie naučeného
Vždy som fascinovaný, akou rýchlosťou úspešní ľudia aplikujú naučené. Jeden krásny príklad za všetko: Minulý rok som bol v Moskve na jednom seminári, ako robiť marketing v sociálnej sieti VK.com. Je to niečo ako Facebook pre rusky-hovoriace krajiny. Všetci iba počúvali a zapisovali si, ale chlapík sediaci predo mnou, už všetko ťukal do laptopu. Všetko, čo tam vysvetľovali, aplikoval behom sekúnd do praxe. Dal som sa s ním cez prestávku do reči a zistil som, ako má niekoľko malých obchodov po moskovských obchodných centrách a úspešne predáva lacné handry z Číny. Chcel rozbehnúť aj nejaký onlineshop a spraviť na to marketing.
Za to mám oveľa viac neúspešných príkladov. Napr. v 2011 som bol na seminári v Londýne na Toniho Robinsa. V hale sa tam tlačilo 9000 ľudí. Bolo to všetko na americký spôsob, všetci vrieskali, tancovali a motivovali sa. Bol som asi sám, čo tam skromne sedel a čakal na dôležité informácie. Ešte teraz mám kontakt na ľudí, ktorých som tam stretol (medzi nimi aj moji dobrí priatelia, s ktorými som tam bol), ktorí sa ani na milimeter vo svojej kariére neposunuli. Nič z naučeného nezrealizovali. Boli to síce len také všeobecné informácie typu: „Do it!“ „Go fot it!“ a podobne.
Zatiaľ čo oni sa motivujú asi dodnes, ja som odvtedy napísal 6 ďalších kníh (každým rokom k nim minimálne jedna pribúda), naučil som sa dva cudzie jazyky, rozbehol úspešne niekoľko biznisov (či už mojich, alebo iným podnikateľom), kúpil niekoľko ďalších nehnuteľností, ktoré mi generujú pasívny príjem a zoptimalizoval niekoľko ďalších biznisov (zvýšil obrat a znížil nepotrebné náklady).
8.) Cenia svoj čas
Každú sekundu robia niečo, čo ich posunie skutočne ďalej. Čas je veľmi krásna veličina, lebo ho máme všetci rovnako veľa. Niektorí majú lepšie zázemie, viac peňazí, viac šťastia, viac inteligencie, atď. Ale čas, ten je pre každého rovnaký. Preto veľa podnikateľov verí, že ako narábaš z časom, to je výsledok tvojho úspechu a neúspechu. Zatiaľ čo neúspešní ľudia presedia celý život na sociálnych sieťach a čumením do smartphonu, úspešní ľudia robia v tento čas niečo prospešné, niečo, čo ich biznis posunie ďalej.
Veľa bohatých ľudí nemá žiadne facebook konto. Odôvodňujú to nie len tým, že tam nie sú relevantní zákazníci, ale len študenti a ľudia, čo chcú všetko zadarmo, ale hlavne pre to, že by im to kradlo čas.
Ale najväčší zlodej času sú aj tak len ľudia. Ľudia, ktorí sú v tvojom okolí a len sa chcú rozprávať. Hovoriť, hovoriť, hovoriť, ale v skutočnosti úplne o ničom. Veď sa len pozri, aké témy sa vedú v bežných rozhovoroch, hoci aj dnes večer a ako dlho trvajú. Je to totálne trieskanie prázdnej slamy. A takto strácame čas celé hodiny, dni, mesiace, roky. Netvrdím, že by si nemal ísť s kamošmi na pivo a pokecať o futbale. Mám teraz na mysli rozhovory v čase, keď by si mal byť produktívny a niečo reálne tvoriť, robiť niečo pre svoj biznis, alebo pre seba.
Ak sa ti článok páčil, zdieľaj ho s priateľmi. Ak máš akúkoľvek otázku, napíš ju dolu do komentárov.
S pozdravom, Milan Marko