Wellness & spa centrum – AStrA-analýza


Asi každý slušný hotel má svoj vlastný wellness. Niet pochýb, že pri správnej analýze a optimalizácii, to môže byť perfektný biznis. Na tejto analýze chcem poukázať aj na fakt, že 70% zákazníkov, ktorí si u nás dali spraviť AStrA-analýzu, boli firmy, ktorým sa už darilo.

Firmy, ktoré prosperujú, si dajú spraviť analýzu, aby presne vedeli ako myslia ich zákazníci, čo chcú, čo je pre nich dôležité a kde môžu usporiť nejaké zdroje. Logicky to nedáva zmysel, pretože práve firmy, ktorým nejde biznis, práve tí by AStrA-analýzu potrebovali ako soľ.

Táto wellness firma si zadala aj objednávku na analýzu ďalších dvoch konkurenčných firiem.

Tento wellness už je síce najlepší v meste, ale maijteľ chcel spoznať dokonale zákazníkov a aby mal prehľad aj o konkurencii.

Bonusom bolo, že analýzou sme našli miesta, kde mohol optimalizovať náklady (výdaje, ktoré neboli pre zákazníkov dôležité) a tým sa celá investícia do tejto analýzy do pár týždňov zaplatila.

Analýza potenciálnych zákazníkov – čo je pre nich dôležité a aký je momentálny stav

Postupovalo sa tradičným systémom, že v prvom kole dotazníkov sa písalo iba to, čo je pre potenciálnych zákazníkov dôležité. Ankety sa robili pred konkurenčnými wellness-centrami a pred hotelmi.

Z týchto asi 200 ankiet vyšlo niekoľko bodov, ako napríklad, čistota, dostupnosť, dostatočné miesto v saunách, kompetentnosť, voľné ležadlá, atď.

Potom sa z týchto bodov vybralo 20 najčastejšie opakovaných bodov a na tie sa už konkrétne pýtalo potenciálnych zákazníkov:

  • Na koľko sú dané body dôležité – od 1 do 5 (1 je najlepšia, 5 najhoršia)
  • Na koľko bodov ceníte momentálny stav – opäť od 1 do 5

Výsledky AstrA-analýzy welness & spa centra

Podľa očakávania vyšlo, že daný wellness bol ďaleko najlepší vo všetkých kritériách, ktoré boli zákazníkom dôležité a za ktoré boli ochotní platiť peniaze. Hoci u všetkých wellness-centrách boli zákazníci nespokojní s voľnými ležadlami.

Dalo sa tiež očakávať, s čím boli zákazníci tohto centra málinko nespokojný – cena. Samozrejme, kvalita má svoju cenu. Ceny boli v konkurenčných wellnessoch o niečo nižšie. A tu sa dostávame k optimalizácii, ako by sa dali stiahnuť ceny, ale samotný profit by sa udržal na rovnakej úrovni.

Ako prvé sa pre optimalizáciu ukázali soláriá. Bolo ich tam až moc a často bývalo veľa nevyužitých. Zákazníci prišli na wellness a nie tam vylihovať pod lampami. Tým, že sa predali soláriá, nielenže prišli peniaze do kasy, ale sa aj uvoľnilo miesto na nové ležadlá (samozrejme, že sa museli miestnosti reorganizovať, lebo na miesto solárií neprišli automaticky ležadlá).

Ďalšia vec, kde sa mohli optimalizovať náklady, bolo veľmi moderné vybavenie, ktoré sa každý druhý-tretí rok dokupovalo. Nebolo to potrebné, zákazníkom to nebolo až tak dôležité. Tie zariadenia tam mohli byť aj 5-6 rokov.

Ale najefektívnejšia optimalizácia sa udiala v otváracích hodinách, ktoré boli až príliš dlhé. Pracovalo sa od 8:00 rána do polnoci. Cez víkend to bolo OK, ale niektoré pracovné dni tam v skorých ranných, alebo neskorých večerných hodinách nebolo ani nohy. Tým, že sa v niektoré vybrané dni (to sa okamžite zistilo podľa denných tržieb, v ktorých dňoch a hodinách tam nikto nechodil) skrátil pracovný deň a tým sa znížili náklady na zamestnancov.

Na záver treba dodať, že toto wellness-centrum, hoci bolo aj tak už najlepšie v širokom okolí jedného veľkomesta v Nemecku, týmito opatreniami sa stalo neotrasiteľne na dlhé roky No.1. Kvalita bola perfektná, a ceny znížili skoro až na úroveň konkurencie. A to bez zníženia profitu.

Tu je krásne vidieť, ako aj tí najlepší majú stále rezervy, zlepšovať svoj biznis. A tí, ktorí AStrA-analýzu najviac potrebujú, najviac na nej žgrlošia a potom nevedia, čo majú spraviť a sú tam kde sú. Ak by si aspoň sami nejakú malú analýzu spravili, ale dokonca ani to nespravia.

Ak sa ti tento článok páčil, zdieľaj ho s priateľmi. Ak máš akékoľvek otázky napíš ich dolu do komentárov.

S pozdravom, Milan